Efter tre intensiva och stimulerande månader på Garbergs så känns det som att det är dags att summera livet på byrån så här långt.
De flesta kommunikations- och reklambyråer har en ganska hög omsättning på sin personal – men inte Garbergs. Här har istället de flesta jobbat många år vilket jag ser som ett talande tecken på att de flesta, liksom jag själv, trivs väldigt bra på byrån. Kompetenta kollegor, ett stort engagemang och trevliga fredagsvin är antagligen starkt bidragande orsaker.
Att det är stimulerande och trevligt betyder dock inte att varje dag är fylld av solsken, glass och bananer. Det är också mycket hårt arbete bakom ambitionen att varje produktion ska bli bättre än den förra. Och allt som oftast med korta deadlines.
Byråns VD beskrev något som jag tycker är ett bra förhållningssätt i arbete med kommunikation. Särskilt när arbetet sker i högt tempo. Att vara kreativ och nytänkande kräver att man vågar misslyckas ibland. Om man vågar prova nya kreativa grepp och sedan gör 80 procent rätt och 20 procent fel, så borde det ses som goda resultat. Det är en av alla de saker jag lärt mig under min första tid på reklambyrån med den fina utsikten.